Czekolada

Czekolada jest jednym z najpopularniejszych przysmaków na świecie. Sięgamy po nią z ochotą, aby poprawić sobie humor czy dodać energii. Wyniki badań naukowych potwierdzają, że czekolada spożywana z umiarem może być istotnym składnikiem zdrowej diety. Przeciętny Szwajcar zjada rocznie ok. 11 kg czekolady, Niemiec nawet 12 kg, Brytyjczyk ok. 8 kg, Francuz 7 kg. A Polak…? Polak spożywa niewiele ponad 3 kg tego specjału na osobę rocznie.

Trochę historii

Historia czekolady sięga czasów starożytnych Olmeków i Majów, zamieszkujących Amerykę Środkową. Z ziaren kakaowca sporządzali oni napój, który był przeznaczony dla królów i używany podczas rytualnych obrzędów. Do Europy ziarna kakao sprowadzili w XVI w. Hiszpanie. Przyrządzany z ziaren kakaowca gorzki napój nie zdobył uznania, więc zmieniono jego recepturę dodając do niego cukier. Wkrótce stał się on jednym z najsłynniejszych deserów, zdobywając popularność w innych europejskich krajach takich jak Holandia, Francja, Niemcy czy Szwajcaria. Znaną nam dzisiaj czekoladę w tabliczkach zaczęto produkować dopiero pod koniec XIX w.

Zalety czekolady

Ziarno kakaowe jest jednym z najbogatszych źródeł flawonoidów. Coraz więcej badań  potwierdza, że dieta bogata we flawonoidy zmniejsza ryzyko wielu chorób. Lista korzystnych właściwości flawonoidów zawartych w kakao jest długa.
W ostatnich latach wyniki badań naukowych potwierdziły, że umiarkowane spożycie gorzkiej czekolady i kakao może przyczyniać się do zmniejszenia ryzyka chorób sercowo-naczyniowych. Ostatnie badania wykazują, że u pacjentów z nadciśnieniem tętniczym czekolada gorzka o zawartości 50 – 70% ziarna kakaowego zmniejsza ciśnienie skurczowe o 5,0 mmHg i rozkurczowe o 2,7 mmHg. Efekt redukcji ciśnienia został również potwierdzony u osób zdrowych. Ponadto flawonoidy usprawniają funkcje naczyń krwionośnych i krążenie wieńcowe, zmniejszają agregację płytek krwi, mają działanie przeciwzapalne oraz zwiększają wydolność antyoksydacyjną organizmu. Przypuszcza się, że flawonoidy kakao mają większe właściwości antyoksydacyjne niż takie produkty jak wino czy czosnek.
Regularne spożywanie czekolady wpływa na obniżenie zawartości tzw. „złego cholesterolu” LDL  i podnosi poziom HDL, tzw. „dobrego cholesterolu” Badania wskazują również, że flawonoidy kakao mogą poprawiać metabolizm glukozy, tym samym zmniejszając ryzyko cukrzycy.
Czekolada poprawia również samopoczucie. Ziarno kakaowca zawiera bowiem fenyloetyloaminę, która pobudza w organizmie produkcję endorfin zwanych potocznie hormonami szczęścia.
Czekolada zawiera także składniki mineralne, głównie magnez, wapń, miedź i potas. Czekolada gorzka zawiera średnio o 50 – 70 % więcej magnezu niż mleczna. Natomiast czekolada mleczna zawiera około 6 – krotnie więcej wapnia niż gorzka.  Czyli dla każdego coś dobrego!
Ponadto czekolada należy do produktów o niskim indeksie glikemicznym – poniżej 55, dla czekolady gorzkiej wynosi on zaledwie 22, dla mlecznej 49. Spożycie produktów o niskim indeksie glikemicznym powoduje powolny i relatywnie niewielki wzrost poziomu glukozy we krwi i co za tym idzie – niewielki wyrzut insuliny. Produkty takie nie są więc sprzymierzeńcem tycia.
Walory zdrowotne czekolady są nie do przecenienia. Nie odmawiajmy więc sobie i naszym bliskim tego smakołyku.

Opracowanie: Polbisco Stowarzyszenie Polskich Producentów Wyrobów Czekoladowych i Cukierniczych
Literatura u autorów.